Γιατί οι συνήθεις δίαιτες είναι αναποτελεσματικές;

Ιουλίου 24, 2015

 Γράφει ο Dr.Δημήτρης Τσουκαλάς Iατρείο Χρονίων Νοσήματων και Μεταβολικών Διαταραχών, Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Universita’ degli Studi di Napoli, Federico II, Μετεκπαιδεύτηκε στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, President of The European Institute of Nutritional Medicine E.I.Nu.M

Πάρα πολλοί άνθρωποι αφιερώνουν μεγάλη προσπάθεια στο θέμα απώλειας βάρους, είτε γιατί αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα υγείας είτε γιατί επιθυμούν να βελτιώσουν περαιτέρω την υγεία τους.

Τι είναι όμως αυτό που κάνει αυτές τις προσπάθειες τόσο δύσκολες και όπως δείχνουν και τα στοιχεία ανεπιτυχείς;

Το 70% του πληθυσμού είναι υπέρβαρο! Είναι απλά θέμα έλλειψης εγκράτειας;

Αν το πιστεύαμε αυτό θα ήταν πολύ απλοϊκό εκ μέρους μας. Η πειθαρχεία και η στέρηση δεν φαίνεται να έχουν επιφέρει αποτελέσματα μέχρι τώρα!

Η πραγματική αιτία όχι μόνο θα εξηγούσε το πρόβλημα αλλά θα βοηθούσε και στη λύση του.

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι δεν υπάρχουν θαυματουργές θεραπείες.

Το μαγικό χάπι που θα λύσει όλα μας τα προβλήματα έχει αποδειχτεί πλέον όχι μόνον ότι δεν υπάρχει, αλλά ότι είναι και επικίνδυνο.

Θα πρέπει πρώτα από όλα να βασιστούμε σε στοιχεία και γεγονότα, όχι σε γνώμες.

Πολλές φορές, κατά έναν παράδοξο τρόπο, οι γνώμες φαίνεται να επικρατούν των γεγονότων.

Ας εξετάσουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά.

Ποια είναι η σημερινή πραγματικότητα;

• Η πλειοψηφία του πληθυσμού είναι υπέρβαρη.

• Οι δίαιτες που κάνουν είτε δεν έχουν αποτέλεσμα

• είτε μετά από μια αρχική απώλεια βάρους τα άτομα «κολλάνε» και δεν χάνουν επιπλέον βάρος.

• Όταν έχουν αποτέλεσμα αυτό επιτυγχάνεται μέσα από μεγάλες στερήσεις και έτσι δεν μπορεί να είναι μόνιμο. Μετά από λίγο τα κιλά ανακτώνται και πάλι.

• Τις περισσότερες φορές όλα αυτά γίνονται σε βάρος της υγείας μας (Χάνουμε μυϊκή ή οστική μάζα χωρίς να χάνουμε λίπος).

• Την επόμενη φορά που θα αποφασίσουμε να χάσουμε βάρος, τα πράγματα θα είναι πολύ πιο δύσκολα.

Διατροφή, χίλιες μια απόψεις

Το αντικείμενο της διατροφής είναι ίσως το θέμα για οποίο έχουν ειπωθεί οι περισσότερες και εντελώς διαφορετικές απόψεις. Κάθε χρόνο έχουμε και μια καινούργια δίαιτα που γίνεται μόδα για κάποιο διάστημα και στη συνέχεια εξαφανίζεται.

Τη δεκαετία του 1970 αποδείξαμε ότι το βάρος μας είναι συνάρτηση του αριθμού των θερμίδων που καταναλώνουμε.

Αν τρώμε περισσότερες θερμίδες απ’ ότι χρειάζεται το σώμα μας για να λειτουργήσει, αυτές οι παραπάνω θερμίδες αποθηκεύονται και τότε σταδιακά αυξάνεται το βάρος μας. Γεγονός!

Υπάρχουν τρεις βασικές κατηγορίες τροφών:

1. Λίπη (βούτυρο, έλαια, ζωικά λίπη)

2. Υδατάνθρακες (ζάχαρη, άλευρα, ψωμί, μακαρόνια κ.λπ.)

3. Πρωτεΐνες (κρέας, ψάρι, αυγά κ.ά.)

Ένα γραμμάριο λίπους μας δίνει 9 θερμίδες.

Ένα γραμμάριο υδατάνθρακες μας δίνει 4 θερμίδες

Ένα γραμμάριο πρωτεΐνης μας δίνει 4 θερμίδες.

Γεγονός!

Tα λίπη επειδή αποδίδουν περισσότερες θερμίδες ανά γραμμάριο από τις άλλες δύο κατηγορίες τροφών βαφτιστήκαν ως μη υγιεινές. Γνώμη!

Το μάρκετινγκ της βιομηχανίας τροφίμων ξεκίνησε αμέσως διαφημιστικές εκστρατείες βαφτίζοντας όλες τις τροφές που δεν περιείχαν λίπη ως υγιεινές. Ψέμα!

Αυτό οδήγησε το πληθυσμό σε δίαιτες με ΄”χαμηλά λιπαρά” και στην κατανάλωση επεξεργασμένων υδατανθράκων (ψωμί, ζάχαρη, δημητριακά, αναψυκτικά, πατάτες).

Στ` αλήθεια υπάρχουν καλά και κακά λίπη. Πρόκειται για μια κατηγορία τροφών ιδιαίτερα σημαντική για τη σωστή λειτουργία και την υγεία του οργανισμού μας. Οι μεμβράνες που περιβάλλουν κάθε κύτταρο μας αποτελούνται από λιπίδια. Το ίδιο συμβαίνει και με πολλές ορμόνες όπως η τεστοστερόνη και τα οιστρογόνα.

Γιατί οι δίαιτες με χαμηλά λιπαρά δεν δουλεύουν

Βασίζονται στη χορήγηση λίγων θερμίδων που προσλαμβάνονται κυρίως από υδατάνθρακες. Τόστ, δημητριακά, φρυγανιές κ.λπ.

Το πρόβλημα δεν είναι όμως μαθηματικό, να μειώσουμε δηλαδή τις θερμίδες. Είναι μεταβολικό!

Η παγίδα είναι ότι όσο περισσότερους επεξεργασμένους υδατάνθρακες τρώμε, τόσο περισσότερο το σώμα μας δεν μπορεί να κάψει λίπη, η αποθήκευση του λίπους αυξάνεται και μαζί αυξάνεται και το βάρος μας. Το σώμα μας χρειάζεται βέβαια υδατάνθρακες, όχι όμως επεξεργασμένους.

Οι συγκεκριμένες τροφές (υδατάνθρακες που έχουν υποστεί μεγάλη επεξεργασία) απορροφώνται γρήγορα και τείνουν να αυξήσουν το ζάχαρο στο αίμα μας.

Το σώμα μας για να διατηρήσει το ζάχαρο στα επιθυμητά επίπεδα, αυξάνει την παραγωγή της ορμόνης που ρίχνει το ζάχαρο. Αυτή η ορμόνη είναι η ινσουλίνη.

Η ινσουλίνη είναι η μοναδική απ’ όλες τις ορμόνες του οργανισμού που ρίχνει το ζάχαρο. Όλες οι υπόλοιπες το ανεβάζουν.

Κατά τα εκατομμύρια χρόνια της εξέλιξης το σύνηθες ήταν ο άνθρωπος να δυσκολεύεται να βρει επαρκή τροφή. Μέχρι και εκατό ή πενήντα χρόνια πριν το πιθανότερο ήταν να πεινάμε, όχι να είμαστε χορτάτοι!

Μέχρι πρόσφατα, στην εξελικτική διαδικασία, ο κίνδυνος ήταν το ζάχαρο να πέσει σε χαμηλά επίπεδα. Το σώμα έχει φτιαχτεί έτσι που να μπορεί να σπρώχνει το ζάχαρο προς τα πάνω με ευκολία εφόσον η πιο συχνή κατάσταση ήταν να τείνει να πέσει.

Γι αυτό και η πλειοψηφία των ορμονών στο σώμα ανεβάζουν το σάκχαρο.

Όταν βρίσκουμε τροφή εκκρίνεται ινσουλίνη η οποία:

• Αυξάνει την όρεξη. Η ινσουλινη μας δίνει την εντολή να φάμε σαν να μην υπάρχει αύριο.

• Μετατρέπει την περίσσεια της τροφής σε λίπος για να υπάρχει διαθέσιμη ενέργεια στο μέλλον.

• “Κλειδώνει” το λίπος που ήδη έχουμε και δεν μας επιτρέπει να το κάψουμε.

Η σύγχρονη διατροφή είναι αντίθετη προς τη βιολογική μας εξέλιξη

Τα τελευταία 50 χρόνια όμως, συμβαίνει το αντίθετο.

Οι τροφές μας έχουν υψηλή θερμιδική απόδοση και χαμηλή θρεπτική αξία

Ο υψηλός βαθμός επεξεργασίας και η προσθήκη χημικών πρόσθετων μας δίνουν τροφές που έχουν απομακρυνθεί πλήρως από αυτά που θέλει το σώμα μας για να λειτουργήσει φυσιολογικά.

Αυτή η μεγάλη στροφή στη διατροφή μας προκαλεί τα εξής μεταβολικά φαινόμενα:

• Αυξάνει την ποσότητα παραγωγής ινσουλίνης στο σώμα μας

• Γεγονός που αυξάνει την αποθήκευση λίπους

• Σταματάει τις καύσεις λίπους

• Αυξάνει την όρεξη και μας δημιουργεί το αίσθημα να θέλουμε να φάμε σαν να μην υπάρχει αύριο

Τα αποτελέσματα τα βλέπουμε γύρω μας. Παραπάνω κιλά, αυξημένα επίπεδα χοληστερίνης, διαβήτης, υπέρταση, καρδιοπάθειες, κούραση, κακός μεταβολισμός κ.ά.

Οι συνήθεις δίαιτες επικεντρώνονται στις θερμίδες

Αν δεν διαχειριστούμε λοιπόν την ποιότητα και το είδος της τροφής μας, δεν είναι εφικτό να αντέξουμε, πάνω από ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, στη πείνα και στην απουσία καύσεων!

Δεν είναι ανάγκη να πεινάει κανείς για να χάσει βάρος!

Πρέπει να ευθυγραμμίσουμε το μεταβολισμό ώστε το σώμα μας να ζητάει αυτά που πραγματικά χρειάζεται.

Όταν τρώμε τροφές που δεν έχουν υποστεί υψηλή επεξεργασία και έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη (δεν ανεβάζουν το ζάχαρο στο αίμα γρήγορα) μειώνεται άμεσα το αίσθημα της πείνας ενώ παράλληλα «ξεκλειδώνεται» το λίπος και αρχίζει το σώμα να το καίει.

Αυτή η προσέγγιση δουλεύει,

Παράγει αποτελέσματα, είναι εφικτή και πάνω απ’ όλα επιφέρει καλύτερη υγεία, ενώ ταυτόχρονα είναι η καλύτερη πρόληψη γιατί αποκαθιστά τη φυσική κατάσταση λειτουργίας του οργανισμού.

About Author



Ποια είναι η δική σου ερώτηση / σχόλιο;

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter

"Ο δρόμος για να ανακαλύψεις τον καλύτερο σου εαυτό"

Agenda

Ιουνίου 2018
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Απρ    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Shop Now