4 απλές τροφές εμπνευσμένες από τη διατροφή αρχαίων πολεμιστών

Δεκεμβρίου 29, 2014

Αν νομίζεις ότι οι Σπαρτιάτες έτρωγαν μόνο μέλανα ζωμό και παξιμάδια, κάνεις λάθος. Ταξίδεψε στη λακωνική διατροφή του χθες και γέμισε δύναμη κι ενέργεια τώρα.

Οι Σπαρτιάτες χαρακτηρίζονταν από αυτοπειθαρχία και λιτότητα κι αυτό φαινόταν καθαρά και στις διατροφικές συνήθειές τους. Γενικά δεν άφηναν τον εαυτό τους να βρίσκεται κοντά σε απολαυστικές και πλούσιες τροφές και πίστευαν ότι η λαιμαργία έπρεπε να ελέγχεται – άλλωστε η παχυσαρκία ήταν κάτι κατακριτέο. Η διατροφή των αρχαίων Σπαρτιατών φαίνεται να ήταν σχεδιασμένη για να προσφέρει όσο το δυνατόν περισσότερη ενέργεια και δύναμη, χωρίς όμως να επιβαρύνει το στομάχι και την πέψη. Οι κύριες τροφές του διαιτολογίου τους περιείχαν στοιχεία, τα οποία συνέβαλλαν άμεσα στην προστασία της υγείας τους και τους ατσάλωναν απέναντι στις ασθένειες. Διάβασε ποιες είναι αυτές οι τροφές και πώς μπορείς να τις συμπεριλάβεις στη δική σου διατροφή.

Κριθάρι

Το κριθάρι αποτελούσε τη βάση της διατροφής των αρχαίων Σπαρτιατών, αφού έτσι κι αλλιώς είναι άφθονο στην περιοχή. Οι Σπαρτιάτες φαίνεται να γνώριζαν πόσο σημαντικοί είναι οι υδατάνθρακες ως κύρια πηγή ενέργειας του οργανισμού. Σε αντίθεση με το σιτάρι, το κριθάρι περιέχει και τις δύο μορφές φυτικών ινών (διαλυτές και αδιάλυτες). Οι διαλυτές φυτικές ίνες διαλύονται σε νερό και δημιουργούν κάτι σαν ζελέ, το οποίο βοηθά στην ελάττωση της χοληστερόλης και τον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα. Οι αδιάλυτες φυτικές ίνες αυξάνουν την κίνηση στο γαστρεντερικό σύστημα και είναι ιδιαίτερα ευεργετικές σε άτομα που είναι δυσκοίλια.

Το κριθάρι είναι επίσης καλή πηγή τοκοτριενολών, ουσίες που έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες και την ικανότητα να ελαττώνουν την κακή χοληστερόλη (LDL) περιορίζοντας τη δραστηριότητα ενός ένζυμου στο συκώτι, που είναι υπεύθυνο για την παραγωγή χοληστερόλης.

Το κριθάρι είναι επίσης πηγή β-γλυκάνης, ένα είδος υδατάνθρακα, που επίσης ελέγχει τα επίπεδα σακχάρου και χοληστερόλης στο αίμα.

Βάλτο στη διατροφή σου: Ξεκίνα με το κριθαρένιο παξιμάδι. Μπορείς να το τρως το πρωί μαζί με τον καφέ σου, να το τρίβεις σε σαλάτες και σούπες ή να συνοδεύει το γεύμα σου αντί για ψωμί. Μετά μπορείς να βράζεις το κριθάρι σε νερό και να το συνδυάζεις με όσπρια και κρέας ή να το προσθέτεις σε σαλάτες.

Τυρί

Το τυρί ήταν ιδιαιτέρως σημαντική τροφή στην αρχαία Ελλάδα, η οποία συνόδευε το κυρίως πιάτο (άριστη πηγή πρωτεΐνης και ασβεστίου). Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι είναι και πλούσια πηγή του CLA (Συζευγμένο Λινολεϊκό Οξύ) το οποίο φαίνεται να έχει αντικαρκινική δράση, αλλά ίσως και να μειώνει το σωματικό λίπος αυξάνοντας τη μυϊκή μάζα. Εκτός από αυτό μπορεί να προστατέψει από την τερηδόνα. Μερικά τυριά έχουν προστατευτική ιδιότητα λόγω κάποιων χημικών και φυσικών χαρακτηριστικών. Το τυρί ενισχύει την παραγωγή σάλιου,  αυτό με τη σειρά του ελαττώνει την παραγωγή οξέων που προκαλούν τερηδόνα και βοηθά στο ξέπλυμα του στόματος από σάκχαρα. Επιπλέον το ασβέστιο και ο φώσφορος είναι στοιχεία που παίζουν ρόλο στην ενδυνάμωση της αδαμαντίνης των δοντιών.

Βάλτο στη διατροφή σου: Με μέτρο. Ενας από τους λόγους που έχουμε γίνει πιο χοντροί ως χώρα είναι γιατί τρώμε περισσότερο τυρί -περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο. Περιόρισε λοιπόν την ποσότητα σε 3 ή 4 μερίδες την ημέρα, όπου η μία να είναι 30 γραμμάρια (όσο ένα σπιρτόκουτο ή μία φέτα του τοστ).

Σύκα

Είναι άμεσα συνδεδεμένα με την Ελλάδα. Είναι άριστη πηγή και των δύο φυτικών ινών, όπως το κριθάρι, αλλά δεν είναι μόνο αυτό: έρευνα του Πανεπιστημίου του Σκράντον έδειξε ότι τα σύκα περιέχουν μεγάλη ποσότητα αντιοξειδωτικών ουσιών σε σχέση με τα άλλα φρούτα. Επιπλέον, έρευνα του Πανεπιστημίου του Ράτγκερς έδειξε ότι είναι πηγή των ιδιαιτέρως ευεργετικών ω-3 λιπαρών οξέων όπως και φυτοστερολών. Οι φυτοστερόλες έχει φανεί ότι μειώνουν την αγωγή χοληστερόλης στον οργανισμό. Είναι και καλή πηγή πρωτεΐνης, σιδήρου και ασβεστίου.

Βάλτο στη διατροφή σου: Ο πιο απλός τρόπος είναι να τα τρως ξερά. Θα τα βρεις σε οποιοδήποτε σούπερ μάρκετ, είναι εύκολο να τα πάρεις μαζί σου σε ταξίδι και δεν χρειάζονται ψυγείο. Μπορείς να τα προσθέσεις σε σαλάτες, γιαούρτι και δημητριακά. Φυσικά στην εποχή τους προτίμησε τα φρέσκα.

Κρασί

Το κρασί είχε περίοπτη θέση στη διατροφή των αρχαίων Σπαρτιατών. Ωστόσο αυτό δεν σήμαινε ότι έπιναν ελεύθερα. Κάθε άτομο στα συσσίτια λάμβανε ένα ποτήρι κρασί αναμεμειγμένο με νερό, που το ξαναγέμιζαν όταν χρειαζόταν. Το μεθύσι όμως δεν το ανέχονταν.

Έξυπνο το κόλπο του νερού με το κρασί. Με αυτόν τον τρόπο, οι Σπαρτιάτες μπορούσαν να ελέγχουν την ποσότητα αλκοόλ που έπιναν.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι η κατανάλωση με μέτρο οποιουδήποτε ποτού βελτιώνει τα επίπεδα λιπιδίων, ωστόσο το κρασί και ειδικά το κόκκινο έχει πάνω από 200 φαινολικές ουσίες (αντιοξειδωτικές ουσίες). Αυτές οι ουσίες φαίνεται να έχουν ιδιότητες, οι οποίες μπορούν να προστατεύσουν από κάποιες μορφές καρκίνου, ειδικά του προστάτη, του παχέος εντέρου και του μαστού.

Βάλτο στη διατροφή σου: Το μυστικό εδώ είναι η ποσότητα. Δύο ποτήρια κρασί την ημέρα για τους άντρες (ένα για τις γυναίκες) είναι η ποσότητα που φαίνεται ότι έχει τις ευεργετικές ιδιότητες. Πάνω από αυτήν την ποσότητα θα έχεις τα αντίθετα αποτελέσματα: αύξηση πιθανοτήτων εμφάνισης καρκίνου αλλά και καρδιαγγειακών παθήσεων.

 

Πηγή menshealth.gr

About Author



Ποια είναι η δική σου ερώτηση / σχόλιο;

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter

"Ο δρόμος για να ανακαλύψεις τον καλύτερο σου εαυτό"

Agenda

Ιουλίου 2018
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Απρ    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Shop Now