Τέσσερις διαδεδομένοι διατροφικοί μύθοι!

Νοεμβρίου 25, 2013

Γράφει η Αναστασία Βανδώρου, Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc

Η διατροφή πλέον αποτελεί ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και επίκαιρα θέματα ενημέρωσης. Υπάρχει καθημερινή πληροφόρηση από παντού κυριολεκτικά, στα περιοδικά, στο ραδιόφωνο, στο ίντερνετ, στην τηλεόραση…! Μαθαίνουμε για το τι πρέπει να τρώμε, τι πρέπει να αποφεύγουμε, ποια τρόφιμα είναι υγιεινά, ποια μπορούν να μας βλάψουν, να μας αδυνατίσουν κτλ. Όλον αυτόν τον όγκο των δεδομένων όμως, οφείλουμε να τον φιλτράρουμε και να κρατάμε τις πληροφορίες από έγκυρες πηγές καθώς πολλοί είναι οι διατροφικοί μύθοι που διαδίδονται παρά την γνώση που υπάρχει!

Παρακάτω θα αναλύσουμε και θα καταρρίψουμε 4 από αυτούς…

1. Υπάρχουν τρόφιμα που «παχαίνουν» ή «αδυνατίζουν»;

Πολλά τρόφιμα είναι συνώνυμα της απώλειας βάρους όπως τα φρούτα, τα λαχανικά κτλ, ενώ άλλα αυτομάτως ενοχοποιούνται ως «παχυντικά» όπως είναι η πατάτα και το ψωμί, καθώς παρά τη θρεπτική τους αξία είναι τα πρώτα που συνήθως αποκλείουμε από το διαιτολόγιο μας όταν θέλουμε να χάσουμε βάρος. Η αλήθεια είναι πως όλα τα τρόφιμα περιέχουν θερμίδες και μπορούν να οδηγήσουν στην αύξηση του βάρους μας όταν υπερκαταναλώνονται. Τα φρούτα για παράδειγμα έχουν περίπου 60-80 θερμίδες ανά μερίδα άλλες τόσες έχει και μια μικρή πατάτα (ψητή ή βραστή) ή μια φέτα ψωμί. Το θερμιδικό πλεόνασμα που θα έχουμε λοιπόν είτε καταναλώσουμε 10 μήλα που είτε 10 μικρές φέτες ψωμί είναι περίπου το ίδιο. Δεν πρέπει λοιπόν να βάζουμε ταμπέλες στα τρόφιμα χαρακτηρίζοντας τα ως «παχυντικά» ή «αδυνατιστικά» αλλά να δώσουμε μεγαλύτερη προσοχή στις ποσότητες αλλά και στην ποιότητα όσων θα  καταναλώσουμε… διότι σε ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο θέση έχουν όλα τα τρόφιμα, απλά σε μέτριες ποσότητες.

2. Πρέπει να πίνουμε οκτώ ποτήρια νερό την ημέρα;

Αν και είναι μια άποψη που επικρατεί εδώ και πολλά χρόνια, πιο πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα έρχονται να τη διαψεύσουν, δείχνοντας ότι δε χρειάζεται κανείς να πίνει οκτώ ποτήρια νερό την ημέρα για να είναι καλά ενυδατωμένος, αλλά οκτώ ποτήρια υγρών γενικών, στα οποία συμπεριλαμβάνονται όλα τα ροφήματα με εξαίρεση τα οινοπνευματώδη ποτά: το νερό, οι φυσικοί χυμοί φρούτων και λαχανικών, το τσάι, τα αφεψήματα βοτάνων κτλ. Βέβαια, το καθένα έχει άλλη θρεπτική και θερμιδική αξία  και πρέπει να δίνεται σημασία και σε αυτό, αλλά είναι πλέον βέβαιο ότι ενυδατώνουν αποτελεσματικά.

3. Δεν πρέπει να τρώμε τίποτα το βράδυ!

Άλλος ένας μεγάλος μύθος… δεν παίζει ρόλο το τι ώρα θα φάμε αλλά πόσες θερμίδες έχουμε καταναλώσει συνολικά μέσα στην ημέρα. Αν ημερησίως τρώμε περισσότερες θερμίδες από αυτές που καίμε, κάποια στιγμή αυτό το θερμιδικό πλεόνασμα θα οδηγήσει σε πρόσληψη βάρους, είτε τρώμε το βραδύ είτε το πρωί. Μάλιστα, αν μένει κανείς νηστικός από νωρίς το απόγευμα, θα πεινάει αρκετά το πρωί της επόμενης μέρας και θα υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να υπερκαταναλώσει. Ένα ελαφρύ υγιεινό γεύμα το βραδύ (τουλάχιστον 2 ώρες πριν τον ύπνο και μόνο σε περίπτωση που πεινάμε)  βοηθά στον ύπνο, στην αίσθηση της πληρότητας στο στομάχι και στη διατήρηση της σιλουέτας.

4. Τα προϊόντα “light” δεν περιέχουν θερμίδες

Τα προϊόντα «λάιτ» πολλές φόρες αποτελούν παγίδα καθώς οι περισσότεροι νομίζουν πως δεν περιέχουν καθόλου θερμίδες και οδηγούνται στην υπερκατανάλωση τους πιστεύοντας πως είναι οι καλύτερες επιλογές για να διατηρηθεί κανείς λεπτός. Εάν ένα προϊόν είναι 0% σε ζάχαρη, θα περιέχει θερμίδες από λίπος και αντίστροφα εάν είναι 0% και σε ζάχαρη και  λίπος θα περιέχει θερμίδες από τα υποκατάστατα λίπους ή/και ζάχαρης που έχουν πιθανώς προστεθεί προκειμένου να διατηρηθούν τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά. Πρέπει να μάθουμε να διαβάζουμε προσεκτικά τις ετικέτες των τροφίμων που καταναλώνουμε για να είμαστε σίγουροι για την ποσότητα αλλά κυρίως την ποιότητα των θερμίδων που λαμβάνουμε.



Τα σχόλια είναι κλειστά.

Ποια είναι η δική σου ερώτηση / σχόλιο;

Sign up for Inspire Your Life

"Ο δρόμος για να ανακαλύψεις τον καλύτερο σου εαυτό"

* = required field

Shop Now