Αυθορμητισμός στην επικοινωνία: Αλήθεια ή μύθος;
Του Ηλία Κωνσταντινίδη, Συμβούλου Εταιρικής Επικοινωνίας
Όταν επικοινωνούμε, πάντα με στόχο την επίτευξη θετικού για μας αποτελέσματος, οι «φάσεις» τις οποίες διέρχεται το εκπεμπόμενο μήνυμα είναι αρκετές. Πρόκειται για μια διαδικασία απαραίτητη, προκειμένου να οδηγηθούμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα που σημαίνει ευνοϊκή για μας στάση και κατ’ επέκταση συμπεριφορά.
Η διαδικασία εξάλλου της επικοινωνίας είναι δυναμική, από την άποψη ότι πρέπει να διαμορφώσει ανθρώπινες παραμέτρους που ίσως έχουν επηρεαστεί από προκαταλήψεις, διαφορές, αρνητικές εμπειρίες κλπ. Η στάση που θα εκδηλωθεί θα πρέπει να συμβαδίζει και με την «εσωτερικότητα» της συμπεριφοράς, αλλά ενδέχεται και να διαφέρει. Πολλές φορές αυτό που μας ενδιαφέρει είναι κυρίως οι εκδηλωμένες στάσεις σ’ ένα ζήτημα, γιατί αυτό θα προδιαγράψει και τις παραπέρα ενέργειές μας.
Η ευελιξία την οποία διαθέτουμε θα καθορίσει σε δεύτερο βαθμό την ικανότητά μας να αξιολογούμε συμπεριφορές, να λαμβάνουμε με ευχέρεια μηνύματα, να προσαρμόζουμε τις λανθασμένες επιλογές μας και να διεκδικούμε και πάλι την επιτυχία.
Μία τεχνική «απορρόφησης κραδασμών» αρνητικής επίτευξης στόχου, είναι η πρόωρη εκπομπή «ανώδυνων» για πολλούς μηνυμάτων, αλλά με συγκεκριμένη «φόρτιση» για μας. Χωρίς να έχουμε μπει στη διαδικασία εφαρμογής στρατηγικής, συγκεντρώνουμε στοιχεία (για μελλοντική χρήση) σε απρόβλεπτη για το δέκτη χρονική στιγμή, όταν οι προσλαμβάνουσες εικόνες του δεν έχουν σχηματοποιηθεί σε συγκεκριμένες συμπεριφορές, επειδή γνωρίζει πια τις προθέσεις σας.
Αυτό θα αποφορτίσει την πιθανή απογοήτευση λόγω απόρριψης της στρατηγικής που θα ακολουθήσουμε ή όχι στη συνέχεια. Δηλαδή, εφόσον τα πρόδρομα σήματα δείχνουν πιθανό μπλοκάρισμα στη συγκεκριμενοποίηση του μηνύματος, πολύ απλά μπορούμε να αποφύγουμε (προσωρινά ή μόνιμα) την «εκπομπή» μηνυμάτων επηρεασμού.
Έχει λεχθεί (Πάουλο Κοέλο), ότι το εκπεμπόμενο μήνυμα, υπόκειται στο νόμο των ασύμφωνων ερμηνειών. Δηλαδή κάθε μήνυμα έχει διαφορετική σημασία για καθέναν που το δέχεται.
Εκείνο που πρέπει να θυμόμαστε είναι, ότι σε κάθε περίπτωση θα έχουμε επαφή με ανθρώπους οι οποίοι είναι διαφορετικοί, καλοί, κακοί, περίεργοι, ιδιόρρυθμοι, γοητευτικοί, απαιτητικοί, φιλόδοξοι, έχουν χιούμορ, είναι άκαμπτοι, κλπ. Είναι το Κοινό μας. Και θέλουμε να επικοινωνήσουμε προκειμένου να πετύχουμε κάτι.
Και συνεπώς χρειάζεται να αφήσουμε στο περιθώριο τις προσωπικές μας συμπάθειες, τις αντιπάθειες ή τα αρνητικά σήματα που λαμβάνουμε, και σε κάθε περίπτωση η συμπεριφορά μας να τροποποιηθεί ανάλογα.
Κι αν αναρωτηθείτε πώς θα εκφορτίσετε το συναίσθημά σας εάν «δε σας βγαίνει», καλό είναι να γνωρίζετε μία απλή τεχνική.
Εάν το Κοινό, σας προκαλεί θετικά συναισθήματα, μην κάνετε καμία προσπάθεια να τα κρύψετε. Αφήστε τα ατόφια να βγουν στην επιφάνεια, δείχνοντας τον ενθουσιασμό σας, το ευπροσήγορο του χαρακτήρα σας, τη διάθεση να ακούσετε και να συμβάλετε ενεργά στην ανταλλαγή των μηνυμάτων.
Αν αντίθετα το Κοινό εκπέμπει αρνητικά συναισθήματα, τότε πρέπει να προσπαθήσετε τα αρνητικά vibes να τα μετατρέψετε σε θετικά. Αυτό θέλει υπομονή, γρήγορη λήψη αποφάσεων, εκτίμηση για το αν πρόκειται για πρώτη εντύπωση που πιθανώς δεν είναι η πραγματική, εκτίμηση για το τι κινητοποιεί την αρνητική συμπεριφορά και κατάστρωση πλάνου ενεργειών. Σε καμία περίπτωση όμως δεν πρέπει να αφήσετε να εκδηλωθούν τα όποια αρνητικά σας συναισθήματα. Η συμπεριφορά σας πρέπει να είναι τέτοια που το Κοινό να πιστέψει, αν όχι ότι το συμπαθείτε, τουλάχιστον ότι το αποδέχεστε.
Μην κατατάσσετε τους ανθρώπους σε συμπαθείς ή αντιπαθείς. Κατατάξτε τους σε ενδιαφέροντες ή μη. Αυτό αποφορτίζει την ένταση και η μελέτη της συμπεριφοράς τους γίνεται πιο τεχνοκρατική, με μικρότερου βαθμού παρέμβαση του συναισθήματος.
Συμπερασματικά:
Δεν υπάρχει αυθόρμητη συμπεριφορά (πάντα κάτι την κατευθύνει, αλλά πολλές φορές δεν το γνωρίζουμε)
Συναίσθημα και λογική συνυπάρχουν πάντα (σε διαφορετική ποσόστωση), σε κάθε ενέργεια ή απόφαση
Η επικοινωνία είναι «υστερόβουλη» (εφόσον επιδιώκεται ένα θετικό αποτέλεσμα για εμάς)
Η επικοινωνία λοιπόν για να είναι αποτελεσματική, θέλει στρατηγική, σχέδιο, περιγραφή και μελέτη.
Μην ανησυχείτε όμως..
Αφήνει πολλά περιθώρια για αυτοσχεδιασμό, «αυθόρμητες» δράσεις και δικαίωμα να κάνουμε λάθος.
Είμαστε βλέπετε άνθρωποι! Και τα λάθη μας τα αγαπάμε!
Αρκεί να μην τα επαναλαμβάνουμε!
Με τον Ηλία Κωνσταντινίδη μπορείτε να επικοινωνείτε στο elkonstandinidis@gmail.com