Η «συνταγή της ευτυχίας»: Mission… Possible!

Μαρτίου 20, 2013

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Ευτυχίας (όπως αυτή ανακηρύχθηκε από τον ΟΗΕ, τον Ιούνιο του 2012 και για πρώτη φορά γιορτάζεται φέτος, Τετάρτη 20 Μαρτίου) επιχειρούμε να προσεγγίσουμε τη συνταγή της ευτυχίας.

Οι συμβουλές που θα βρείτε παρακάτω διαφέρουν από αυτές που συναντάτε συνήθως προτρέποντάς σας να «χαμογελάτε περισσότερο» ή να «είστε ο εαυτός σας» κτλ. Η διαφορά στο συγκεκριμένο άρθρο είναι ότι αποτελεί μια περίληψη των διαφόρων μεθόδων που έχουν δοκιμαστεί επιστημονικά.

Δεν χρειάζεται να κάνετε ό, τι προτείνεται σε μία φορά! Εδώ θα βρείτε μια πηγή από ιδέες που μπορείτε να δοκιμάσετε και ακολουθώντας τες διεξοδικά για μια εβδομάδα ή δύο, μπορείτε να ελέγξετε κατά πόσο επιδρούν στα επίπεδα ευτυχίας σας.

Η «συνταγή της ευτυχίας»
Οι περισσότεροι άνθρωποι προσπαθούν να αλλάξουν τα επίπεδα ευτυχία τους μεταβάλλοντας τις συνθήκες ζωής τους. Το λογικό είναι ότι καθώς εξελίσσεται η ζωή μας και επιδιώκουμε περισσότερα χρήματα, καλύτερο σπίτι, απόκτηση συντρόφου, ή ό,τι άλλο – θα γίνουμε πιο ευτυχισμένοι, επειδή μας αρέσει η νέα κατάσταση περισσότερο.

Αυτή η ιδέα αν και ισχύει σε κάποιο βαθμό, είναι κατά βάση λανθασμένη. Η ευτυχία που βιώνουμε ως εμπειρία προέρχεται από τρεις πηγές: τα γονίδιά μας (50%), τις συνθήκες της ζωής μας (10%), και τις εκ προθέσεως δραστηριότητές μας (40%):

Έτσι, η «συνταγή ευτυχίας» μπορεί να περιγραφεί ως εξής:

Ευτυχία = Γενετική προδιάθεση + συνθήκες ζωής + σκόπιμες δραστηριότητες

inspireyourlife_happy

www.inspireyourlife.gr

Όσον αφορά τα γονίδιά μας, δυστυχώς δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι για να τα αλλάξουμε. Τις συνθήκες της ζωής μας – πού ζούμε, γένος, υγεία, χρήματα, οικογενειακή κατάσταση, και ούτω καθεξής- μπορούμε να τις αλλάξουμε, αλλά καταλαμβάνουν μόνο το 10% της πίτας της ευτυχίας. Δέκα τοις εκατό δεν είναι ασήμαντο ποσοστό, αλλά το πιο λογικό μέρος για να αναλάβουμε δράση είναι «εκ προθέσεως δραστηριότητες» – κάτι που σκόπιμα σκεφτόμαστε ή κάνουμε και αποτελούν το 40% της πίτας.

Τα παρακάτω είναι όλα ιδέες που επηρεάζουν το 40% της «συνταγής της ευτυχίας»:

1) Αναπτύξτε το κοινωνικό σας δίκτυο
Οι γρήγοροι ρυθμοί της καθημερινότητας και ο σύγχρονος τρόπος ζωής ευθύνονται για την καθημερινότητα που ζούμε. Ένα από αυτά είναι και η απομόνωση στον εαυτό μας, που συχνά δεν μας επιτρέπει να «ανοιχτούμε» στους γύρω μας και να απολαύσουμε μια φιλική και ουσιαστική συναναστροφή. Το κλειδί ωστόσο, για την απόκτηση της ευτυχίας είναι η ανθρώπινη επαφή και η προσέγγιση. Αν κάνουμε έναν καινούργιο φίλο ή απλά αν έχουμε μία ενδιαφέρουσα συζήτηση, το σύστημα του μυαλού μας θα μας ανταμείψει με γενναιόδωρες δόσεις ευτυχίας. Βρείτε λοιπόν μία εργασία που να περιλαμβάνει ανθρώπινη επαφή, προσφέρετε εθελοντικά σε μια ομάδα, γίνετε μέλη συλλόγων, μάθετε κοινωνικές δεξιότητες και γενικά βγείτε έξω περισσότερο!

2) Αλλάξτε τον τρόπο σκέψη σας
Οι ενέργειές μας μπορεί να χωριστούν σε τρία μέρη: στις σκέψεις που κάνουμε, τα συναισθήματά μας και τη συμπεριφορά μας. Κάθε ένα από αυτά επηρεάζει τα άλλα δύο. Εάν αισθανόμαστε ευτυχείς (συναίσθημα), θα κάνουμε ευχάριστες σκέψεις. Αν φωνάζουμε οργισμένα (συμπεριφορά), θα αρχίσουμε να αισθανόμαστε θυμωμένοι (συναίσθημα). Και αν νομίζουμε ότι η ζωή μας είναι απαίσια και δεν υπάρχει κανένας τρόπος για να ξεμπλοκάρουμε, αρκετά σύντομα θα αρχίσουμε να αισθανόμαστε θλίψη και απελπισία. Τα συναισθήματα ενός θλιμμένου ανθρώπου θα μας οδηγήσουν σε ενέργειες ενός απελπισμένου, οι οποίες θα μας κάνουν να έχουμε θλιβερές σκέψεις, και αυτή η κατάσταση σε επανάληψη μπορεί μερικές φορές να οδηγήσει σε κατάθλιψη.

3) Διαλογισμός
Υπάρχει μια μυστικιστική εικόνα γύρω από το διαλογισμό. Στην πραγματικότητα όμως είναι απλώς μια πρακτική άσκηση για την εκπαίδευση του μυαλού μας. Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι διαλογισμού, γνώσης και συναίσθησης, που κατευθύνουν την προσοχή μας σε κάτι, συνήθως την αναπνοή μας ή σε ένα αντικείμενο και δεν επιτρέπει σκόρπιες σκέψεις. Μπορείτε να το κάνετε αυτό για 20 λεπτά την ημέρα. Πολύ απλό, αλλά δεν είναι και πολύ εύκολο, χρειάζεται εξάσκηση.

4) Φέρτε στο μυαλό σας θετικές αναμνήσεις
Κατά κάποιο τρόπο, αυτό είναι το αντίθετο του διαλογισμού. Όμως με τις θετικές αναπολήσεις υπάρχει αποτέλεσμα. Σε μια έρευνα, όταν κάποιοι κλήθηκαν να περάσουν 15 λεπτά την ημέρα για 4 εβδομάδες, αναπολώντας ευτυχισμένες στιγμές, κατέληξαν πιο ευτυχισμένοι από τις ομάδες που τους ζητήθηκε να αναπολήσουν ουδέτερες ή λυπημένες στιγμές.

5) Επιδίωξη των στόχων
Ορισμένοι επιστήμονες πιστεύουν ότι η ευτυχία είναι ένα σύστημα ενσωματωμένο στον εγκέφαλό μας για να μας βοηθήσει να επιτύχουμε τους στόχους μας. Όταν πετυχαίνουμε τους στόχους μας, γινόμαστε πιο ευτυχισμένοι, όταν όμως αποτυγχάνουμε είμαστε λυπημένοι, ακόμη και ανήσυχοι.

Μια έρευνα στις αρχές της δεκαετίας του ’90, έδειξε ότι όσο πιο μεγάλη είναι η δέσμευσή μας σε ένα στόχο και όσο πιο εφικτός φαίνεται αυτός, τόσο πιο ευτυχισμένοι είμαστε όταν φτάνουμε σε αυτό. Μία άλλη έρευνα το 2002, έδειξε ότι αν εκπαιδεύσεις τους ανθρώπους για το πώς να θέτουν και να επιτυγχάνουν στόχους, βιώνουν περισσότερο θετικά συναισθήματα, ζωτικότητα και ευημερία. Έτσι, λοιπόν, αν είμαστε δεσμευμένοι στους στόχους μας και αναπτύξουμε τις κατάλληλες στρατηγικές γι’ αυτό, οι στόχοι μας θα λειτουργήσει καλύτερα για την κατάκτηση της ευτυχίας!

6) Καταγράψτε τις σκέψεις σας
Το ημερολόγιο δεν είναι μόνο«για κορίτσια». Αρχίστε άνδρες και γυναίκες να γράφετε καθημερινά και δείτε τα οφέλη. Υπάρχουν δύο είδη ημερολογίων που μπορούμε να κρατάμε. Ημερολόγιο στο οποίο αναφέρουμε αρνητικά ή οδυνηρά γεγονότα της ημέρας και ημερολόγιο στο οποίο γράφουμε για θετικά πράγματα που επιθυμούμε να συμβούν.

Καταγραφή αρνητικών γεγονότων:

Πολλές έρευνες έχουν γίνει για το θέμα αυτό αποδεικνύοντας την αποτελεσματικότητά του. Ουσιαστικά, όταν γράφουμε για αρνητικά ή τραυματικά γεγονότα, η δομημένη φύση της γραπτής γλώσσας μας προκαλεί να δημιουργήσετε μια αφήγηση των γεγονότων. Όταν το κάνουμε αυτό, το γεγονός είναι πιο εύκολο να επεξεργαστεί από το μυαλό σας, το κατανοούμε καλύτερα και κατά συνέπεια οδηγούμαστε πιο εύκολα στη διαχείρισή του.

Καταγραφή θετικών σκέψεων:

Η θετική γραφή σχετίζεται με τον «καλύτερο δυνατό εαυτό μας» αποτυπωμένο στο χαρτί. Είναι τόσο απλό, απλά γράφουμε λεπτομερώς ποιο είναι το επιθυμητό μας μέλλον, σαν έχουμε πραγματοποιήσει όλους τους στόχους της ζωής μας και τα όνειρά μας. Παρότι δεν είναι ακόμη γνωστό για το πώς αυτό λειτουργεί, φαίνεται να είναι αποτελεσματικό! Τουλάχιστον μας βοηθά να παραμείνουμε αισιόδοξοι και προσηλωμένοι στους στόχους μας.

7) Εκφράστε την ευγνωμοσύνη σας
Είναι ένα θετικό συναίσθημα από μόνη της και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως στρατηγική επιβίωσης. Κάθε αρνητική εμπειρία μπορεί να προσεγγισθεί με έναν θετικό τρόπο, εκφράζοντας την ευγνωμοσύνη μας πχ σε περίπτωση που αν πέσουμε και σπάσουμε το πόδι μας, να νιώθουμε ευγνώμονες που δε σπάσαμε και τα δύο.

Μια δημοφιλής άσκηση ευγνωμοσύνης είναι τα «τρία καλά πράγματα». Κάθε βράδυ γράψτε τρία καλά πράγματα που σας συνέβησαν την ημέρα και γιατί. Είναι μια απλή άσκηση και σίγουρα αξίζει να την προσπαθήσετε. Αλλά πρέπει να γνωρίζετε ότι τα αποτελέσματα είναι μέτρια αρχικά, και χρειάζεται μερικούς μήνες για να φανούν τα αποτελέσματα.

8) Δοκιμάστε καινούργια πράγματα
Η ενασχόληση με νέα, ενδιαφέροντα πράγματα, κρατά ζωντανή την όρεξή μας για ζωή. Ακόμη και πράγματα με τα οποία δεν είχαμε ασχοληθεί μέχρι σήμερα. Η εντατική ενασχόλησή μας με αυτά, όχι μόνο θα βελτιώσει σημαντικά την καθημερινότητά μας αλλά και θα μας βοηθήσει να αποκτήσουμε μια πιο θετική ματιά απέναντι στη ζωή.

9) Ανακαλύψτε τις δυνάμεις σας
Ανακαλύπτοντας τις δυνατότητες μας και ενώνοντάς τες με τους υπόλοιπους ανθρώπους, είναι από τις πιο καλές μεθόδους για ευτυχισμένη ζωή. Όσο περισσότερο εξασκούμε τις δυνάμεις μας στην καθημερινότητά μας, τόσο πιο ευτυχισμένοι μπορούμε να γίνουμε.

10) Πράξεις καλοσύνης
Η καλοσύνη, η γενναιοδωρία και ο αλτρουισμός είναι ο ακρογωνιαίος λίθος στα θρησκευτικά και ηθικά συστήματα. Για κάποιο λόγο, η διενέργεια των πράξεων καλοσύνης κάνει το δωρητή, καθώς και το δέκτη, πιο ευτυχισμένους. Ίσως αυτό συμβαίνει γιατί με βάση την αρχή της αμοιβαιότητας, αν λάβουμε κάτι, κινητοποιούμαστε για να το ανταποδώσουμε.

Κλείνοντας θα ήταν καλό να έχουμε στο νου μας ότι οι μέθοδοι αυτοί αποδίδουν αρκεί να γίνουν συστηματικά και με συνέπεια και το λιγότερο για μία ολόκληρη εβδομάδα. Αν θέλετε μία πιο βραχυπρόθεσμη συνταγή ευτυχίας, που να λειτουργήσει άμεσα αλλά να διαρκέσει λίγο, μπορείτε να απολαύσετε ένα μασάζ.

Τέλος, ας είμαστε ρεαλιστές και ας θυμόμαστε ότι δεν χρειάζεται να έχουμε μία απίστευτη ζωή για να είμαστε ευτυχισμένοι. Η ευτυχία είναι μία εξατομικευμένη υπόθεση και αρκεί ο καθένας μας να ξέρει τί θέλει και να το επιδιώκει συνειδητά.

Αρθρογράφος: inspireyourlife.gr 



Ποια είναι η δική σου ερώτηση / σχόλιο;

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>