Κόκκινο λαμπάκι για το κόκκινο κρέας σημάνουν οι ειδικοί!

Μαρτίου 14, 2013

Γράφει η Αναστασία Βανδώρου, Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc

Photo from http://www.churchnewspaper.com

Οι απόκριες αποτελούν μια από τις πιο ζωντανές και ευχάριστες περιόδους του έτους! Είναι μια αφορμή για ξεφάντωμα, διασκέδαση και φυσικά άφθονο αλκοόλ και φαγητό! Την τιμητική του έχει το κρέας καθώς παραδοσιακά οι τρεις εβδομάδες του καρναβαλιού αποτελούν έναν γιορτινό αποχαιρετισμό σε αυτό πριν τη νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής! Βέβαια, οι διατροφικές υπερβολές είναι συχνές αυτή την περίοδο, με αποκορύφωμα την Τσικνοπέμπτη όπου παραδοσιακά το κόκκινο κρέας (μοσχάρι, χοιρινό, λουκάνικα κτλ) αποτελεί την πρώτη προτίμηση των καταναλωτών!

Το κρέας κατέχει σημαντική θέση στο διαιτολόγιο μας, καθώς αποτελεί πηγή βιταμινών και σιδήρου. Βέβαια οι μικρές ποσότητες αρκούν προκειμένου να αποκομίσουμε τα οφέλη του,  καθώς αρκετές μελέτες δείχνουν ότι η υψηλή κατανάλωση κόκκινου κρέατος έχει συσχετισθεί με αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακών νοσημάτων και καρκίνου του εντέρου. Μάλιστα, πρόσφατη έρευνα στο επιστημονικό περιοδικό Circulation έδειξε πως γυναίκες που καταναλώνουν 2 μερίδες κόκκινου κρέατος καθημερινά διατρέχουν 30% υψηλότερο κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακής νόσου σε σχέση με εκείνες που καταναλώνουν κατά μέσο όρο 3 με 4 μερίδες εβδομαδιαίως.

Φυσικά μεγάλη σημασία έχει δοθεί στο είδος αλλά και στην ποιότητα του κόκκινου κρέατος που καταναλώνεται. Νέα σημαντική πανευρωπαϊκή έρευνα,  στην οποία συμμετείχε και η Ελλάδα,  έδειξε πόσο βλαβερή μπορεί να είναι η κατανάλωση επεξεργασμένου κόκκινου κρέατος (λουκάνικα, σαλάμι, μπέικον, χάμπουργκερ κτλ). Η ανάλυση των στοιχείων αποκάλυψε ότι όσοι έτρωγαν πάνω από 160 γραμμάρια επεξεργασμένου κρέατος την μέρα (δηλαδή περίπου δύο λουκάνικα και μια φέτα μπέικον) είχαν κατά μέσο όρο 44% περισσότερες πιθανότητες να χάσουν την ζωή τους  από καρδιαγγειακό νόσημα και καρκίνο σε σχέση με όσους έτρωγαν μόνο 20 γραμμάρια επεξεργασμένου κρέατος καθημερινά.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η αιτία μπορεί να είναι το αλάτι και οι άλλες χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται κατά την παρασκευή και τη συντήρηση των επεξεργασμένων κρεάτων. Από την άλλη, η μελέτη έδειξε ότι όσοι τρώνε τέτοια κρέατα, τείνουν επίσης να τρώνε λιγότερα φρούτα και λαχανικά, να καπνίζουν, να πίνουν περισσότερο αλκοόλ, να είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι, να ασκούνται λιγότερο σωματικά και γενικότερα να έχουν συνήθειες επιβλαβείς για την υγεία τους.

Αυτά τα δεδομένα αν και σημαντικά δεν πρέπει να χαλούν την εορταστική διάθεση που επικρατεί… αρκεί να θυμόμαστε να απολαμβάνουμε το φαγητό μας με μέτρο προκειμένου να είμαστε πάντα δυνατοί και υγιείς!

 

Πηγές:

www.eatwell.gr

Bernstein AM, Sun Q, Hu FB, Stampfer MJ, Manson JE, Willett WC. Major dietary protein sources and risk of coronary heart disease in women. Circulation. 2010 Aug 31;122(9):876-83.

Sabine Rohrmann et al. Meat consumption and mortality – results from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition. BMC Medicine 2013

 



Ποια είναι η δική σου ερώτηση / σχόλιο;

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>