Πώς ο Διαλογισμός Mindfulness (Ενσυνειδητότητας) Αλλάζει Νου και Σώμα

Ιουλίου 11, 2016


Τα οφέλη του διαλογισμού mindfulness (ενσυνειδητότητα), γίνονται όλο και πιο δημοφιλή τα τελευταία χρόνια και υποτίθεται ότι είναι πολλά: μείωση του άγχους και του κινδύνου για διάφορες ασθένειες, βελτίωση της ευεξίας και αναπρογραμματισμός του εγκεφάλου. Οι πειραματικές όμως έρευνες για την υποστήριξη των ισχυρισμών αυτών ήταν μέχρι σήμερα σχετικά λίγες. Οι υποστηρικτές της πρακτικής είχαν κυρίως στηριχθεί σε μικρά, μη αντιπροσωπευτικά δείγματα, όπως απομονωμένοι βουδιστές μοναχοί που περνούν ώρες κάνοντας διαλογισμό κάθε μέρα, ή σε γενικές μελέτες που δεν είχαν τυχαία δείγματα και δεν περιελάμβαναν ομάδες ελέγχου με εικονική θεραπεία/φάρμακο (placebo control groups).

Τελικά, μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Biological Psychiatry φέρνει στο φως μια σε βάθος επιστημονική έρευνα για τον διαλογισμό mindfulness που για πρώτη φορά δείχνει ότι μπορεί να αλλάξει την φυσική δομή του εγκεφάλου (νευροπλαστικότητα) απλών ανθρώπων και ενδεχομένως να βελτιώσει την υγεία τους.

Το να διαλογίζεται κάποιος με ενσυνειδητότητα απαιτεί μία «ανοιχτή, δεκτική, και μη κριτική παρατήρηση» λέει ο J. David Creswell, ο οποίος ηγήθηκε της μελέτης και είναι αναπληρωτής καθηγητής ψυχολογίας και διευθυντής του Εργαστηρίου Ανθρώπινης Υγείας και Απόδοσης στο πανεπιστήμιο Carnegie Mellon. Μία δυσκολία στον να διερευνήσουμε τα οφέλη του διαλογισμού, ήταν το πρόβλημα της εικονικής θεραπείας (placebo effect). Στη μελέτη, οι μισοί συμμετέχοντες παρακολούθησαν κανονικά το πρόγραμμα διαλογισμού ενώ οι άλλοι μισοί τους είχε δοθεί μία εικονική θεραπεία, θεωρώντας ότι ακολουθούσαν το ίδιο θεραπευτικό πρωτόκολλο.

Οι δύο ομάδες διαμορφώθηκαν από 35 ανέργους, άνδρες και γυναίκες, που αναζητούσαν εργασία και αντιμετώπιζαν μεγάλη ψυχολογική πίεση. Πριν την έναρξη του προγράμματος όλοι έκαναν εξετάσεις αίματος και εγκεφαλογραφήματα και στη συνέχεια οι μισοί έκαναν διαλογισμό mindfulness σε ένα θεραπευτικό κέντρο ενώ οι υπόλοιποι έκαναν ένα διαλογισμό που επικεντρωνόταν στην χαλάρωση και την απόσπαση του εαυτού από ανησυχίες και στρες.

“Όλοι έκαναν ασκήσεις stretching, για παράδειγμα,” αναφέρει ο Δρ Creswell. Η ομάδα που εξασκούσε το mindfulness έδωσε ιδιαίτερη προσοχή στην σωματικές αισθήσεις, συμπεριλαμβανομένων και των δυσάρεστων. Η ομάδα που ασκούσε την απλή χαλάρωση, τους δόθηκαν οδηγίες να αγνοούν αυτά που επικοινωνούσε το σώμα τους ενώ αυτός που ηγείτο της ομάδας, τους έλεγε αστείες ιστορίες για να γελάνε. 

Στο τέλος των τριών ημερών, όλοι οι συμμετέχοντες είπαν ότι αισθάνθηκαν ανανεωμένοι και καλύτερα και ότι ήταν σε θέση να αντέξουν καλύτερα την πίεση των επαγγελματικών και οικονομικών τους προβλημάτων. Ωστόσο, η παρακολούθηση των εγκεφαλογραφημάτων, έδειξε διαφορές μόνο σε εκείνους που συμμετείχαν στο πρόγραμμα διαλογισμού ενσυνειδητότητας. Υπήρχε περισσότερη δραστηριότητα μεταξύ των τμημάτων του εγκεφάλου τους που επεξεργάζεται τις αντιδράσεις που σχετίζονται με το άγχος και τους τομείς που σχετίζονται με την συγκέντρωση και την ηρεμία. Τέσσερις μήνες αργότερα, όσοι είχαν ασκηθεί σε ενσυνείδητο διαλογισμό, έδειξαν πολύ χαμηλότερα επίπεδα ενός δείκτη στο αίμα που φανερώνει φλεγμονή σε σχέση με την ομάδα που εξασκήθηκε στην χαλάρωση, παρ’ ότι μόνο μερικοί συνέχιζαν να εξασκούν συστηματικά το διαλογισμό.

Ο Δρ Creswell και οι συνεργάτες του θεωρούν ότι οι αλλαγές στον εγκέφαλο συνέβαλαν στην επακόλουθη μείωση της φλεγμονής, αν και το πώς ακριβώς, παραμένει άγνωστο. Επίσης ασαφές είναι το αν πρέπει να περάσουν τουλάχιστον τρεις συνεχείς ημέρες διαλογισμού για να καρπωθούν τα οφέλη. Όταν πρόκειται για τη συχνότητα και την διάρκεια του διαλογισμού που είναι απαραίτητη για τη βελτίωση της υγείας «δεν έχουμε ακόμη προσδιορίσει την ιδανική δόση» αναφέρει ο Δρ Creswell.

Επιστημονικός Σύμβουλος: Βασίλης Ξυπολιάς, Εκπαιδευτής Mindfulness & MBSR (http://www.mindfulness360.net)

About Author



Ποια είναι η δική σου ερώτηση / σχόλιο;

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>