Γιόγκα: Αλήθειες και μύθοι

Μαρτίου 13, 2013

Γράφει η Χριστίνα Mαυρίδου, Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, Personal Trainer

Photo from www.pixmule.com

Η πανάρχαια αυτή πρακτική μέθοδος έκανε πρώτη φορά την εμφάνισή της στην Ινδία ως φιλοσοφικό σύστημα και συσχετίστηκε με την εσωτερική αναζήτηση, με ανώτερα επίπεδα συνείδησης ακόμα και με το μεταφυσικό. Σήμερα εμφανίζεται ως ένα εργαλείο fitness-αντικαταθλιπτικό, υποσχόμενο ψυχική και σωματική υγεία, καλή διατήρηση των εσωτερικών οργάνων, ευλυγισία και ευκινησία, βελτίωση της κυκλοφορίας και φυσικά άψογο κορμί και δέρμα! Ποια όμως από όλα τα παραπάνω είναι επιστημονικά τεκμηριωμένα;

Yoga βοηθάει στην απώλεια βάρους;

Η αλήθεια είναι ότι όσοι έχετε στόχο να χάσετε το επιπλέον λίπος, το οποίο σας ενοχλεί και για αισθητικούς λόγους αλλά και για λόγους υγείας, μην περιμένετε να το πετύχετε μόνο με την yoga. Εκτελώντας τις ασάνες (σωματικές στάσεις) ο ρυθμός της αναπνοής μας γίνεται πιο αργός, μας βοηθάει να χαλαρώσουμε, να αποβάλουμε το stress, να μειώσουμε τους καρδιακούς παλμούς με συνέπεια το σώμα να καταναλώνει λιγότερη ενέργεια, επιβραδύνοντας έτσι τον μεταβολικό μας ρυθμό. Επίσης οι μύες με την yoga τεντώνουν αλλά δεν δυναμώνουν, συμβάλλοντας έτσι στη μη επιτάχυνση του μεταβολισμού. Έμμεσα όμως μπορεί να βοηθήσει στην απόκτηση ενός υγιούς βάρους, αφού βελτιώνει την ψυχική διάθεση, τον ύπνο και την πνευματική διαύγεια, περιορίζοντας τη συναισθηματική υπερφαγία, δηλαδή την κατανάλωση, κυρίως, γλυκών για να μας ανεβάσουν την διάθεση.

Μπορεί η Υοga να μειώσει την πίεση;

Σαφώς! Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια, τα άτομα που έκαναν την «ανατομική» εκδοχή της yoga- LyengarYoga- παρατήρησαν ότι μετά από τρεις μήνες τα επίπεδα της αρτηριακής τους πίεσης είχαν μειωθεί σημαντικά!

Ωφελεί η Yoga την σπονδυλική μας στήλη;

Βεβαίως, αφού οι κάμψεις, οι οποίες είναι συνηθισμένες σε πολλές ασάνες, έχουν ευεργετικά οφέλη για την σπονδυλική στήλη, καθώς προκαλούν αυξημένη διάχυση πολλών θρεπτικών ουσιών στους σπονδύλους, σύμφωνα με μια έρευνα στην Ταϊβάν.

Μπορεί η Yoga να μας χαρίσει την αιωνιότητα;

Δυστυχώς όχι, αλλά μπορεί να επιβραδύνει την λειτουργία του βιολογικού μας ρολογιού, καθυστερώντας έτσι λίγο τη φθορά του χρόνου αφού έχει την ιδιότητα να αποβάλλει το άγχος από τον οργανισμό μας. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μιας νέας έρευνας μάλιστα, μετά από μία ώρα yoga παρατηρείται άνοδος στο επίπεδο του νευροδιαβιβαστή GABA, του οποίου τα χαμηλά επίπεδα συνδέονται με άγχος και κατάθλιψη.

Ο εγκέφαλός μας οξυγονώνεται περισσότερο με την Yoga;

Όχι! Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι στο σώμα και στον εγκέφαλό μας εισέρχεται η ίδια ποσότητα οξυγόνου κάθε φορά, είτε αναπνέουμε αργά είτε γρήγορα. Ωστόσο, η yoga μας βοηθάει στη ρύθμιση τους μεταβολισμού του διοξειδίου του άνθρακα, καθώς με αργές αναπνοές «κρατάμε» μεγαλύτερη ποσότητα, οδηγώντας στην χαλάρωση, και με γρήγορες αναπνοές «κρατάμε» λιγότερη ποσότητα με αποτέλεσμα την εγρήγορση του οργανισμού μας.

Οι γιόγκι μπορούν να σταματήσουν την καρδιά τους;

Αδύνατον! Σύμφωνα με μια έρευνα της Γαλλίδας καρδιολόγου Τερέζ Μπρος, μόνο όσοι έχουν κάνει χρόνια εξάσκηση στη yoga έχουν την ικανότητα να μειώσουν τους καρδιακούς παλμούς και τη ροή του αίματος, μέσω του ελέγχου της αναπνοής και της αυτοσυγκέντρωσης.

Μπορεί η Yoga να γίνει επικίνδυνη για την υγεία μας;

Η σκοτεινή πλευρά της yoga περιλαμβάνει από μικροτραυματισμούς των μυών μέχρι και σοβαρές εγκεφαλικές βλάβες. Οι επικίνδυνες ασάνες που απαιτούν στήριξη όλου τους σώματος στο κεφάλι, στους αγκώνες και στον αυχένα, καθώς επίσης και αυτές που απαιτούν τη στροφή του λαιμού 90ο αυξάνουν τις πιθανότητες κινδύνου για σοβαρό τραυματισμό καθώς από τον αυχένα και το λαιμό περνούν πολλές σημαντικές αρτηρίες (π.χ. οι καρωτίδες), όπως επίσης και από την σπονδυλική στήλη.

Η σωστή εξάσκηση της yoga απαιτεί πολύ προσεκτική και κατάλληλη επιλογή δασκάλου διότι αρκετοί από αυτούς έχουν ελλιπή εκπαίδευση, ενώ άλλοι νομίζουν ότι έχετε την ίδια ευλυγισία με τους ίδιους!

Έχοντας μία ορθή εκτίμηση για το τί μπορεί να σας προσφέρει η γιόγκα καθώς και για το ποιες είναι οι δυνατότητές σας, αφήστε το σώμα σας να σας κατευθύνει στο τί μπορεί να κάνει χωρίς να το «πιέζετε» και απολαύστε έτσι όλα τα ευεργετήματα της σπουδαίας αυτής πρακτικής. 

 



Ποια είναι η δική σου ερώτηση / σχόλιο;

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>