“Φέτος δίνουμε εξετάσεις!”

Μαΐου 09, 2020
inspire_examimations_term

Freedogitalphotos


Γράφει η Ελένη Χαραμή, Ψυχολόγος, Συστημική-Υπαρξιακή Ψυχοθεραπεύτρια

 

Έχουμε λίγο άγχος, αλλά έχουμε προετοιμαστεί καλά, σίγουρα θα πετύχουμε εκεί που θέλουμε”, είναι τα τυπικά λόγια μίας μητέρας πριν τις Πανελλήνιες εξετάσεις. Η οικογένεια συστρατεύεται με άπειρες προετοιμασίες και στρατηγικές για την τελική της μάχη. Ο υψηλός βαθμός συγχώνευσης της Ελληνικής οικογένειας και η οντότητά της ως αδιάσπαστο σύνολο, εντάσσουν τις εξετάσεις στο πλαίσιο του κοινού στόχου.

 

Ο κοινός στόχος συνεπιφέρει ταύτιση ιδεών. Κατά πόσον, όμως, υπάρχει ταύτιση μεταξύ των γονέων και του/της εφήβου; Μήπως τα παιδιά συμμορφώνονται στις προσδοκίες των γονέων από φόβο μη χάσουν την αγάπη τους και δεν εκπληρώνουν τα προσωπικά τους όνειρα και επιθυμίες; Και ακόμα περισσότερο, πώς βιώνεται μία αποτυχία υπό το πρίσμα αυτής της οπτικής;

 

Η απάντηση κλειδί για κάθε οικογένεια που διανύει ή πρόκειται να διανύσει την περίοδο των Πανελληνίων είναι η υποστήριξη. Ο μαθητής δε χρειάζεται να φέρει και το άγχος των γονέων εκτός από το δικό του, ούτε σαφώς και να αισθάνεται ότι οι εξετάσεις θα κρίνουν και το υπόλοιπο της ζωής του. Οι Πανελλήνιες χρειάζονται “πλάνο επιβίωσης”, πριν, κατά τη διάρκεια και μετά:

 

  • Βοηθάμε τον έφηβο να θέσει τους στόχους του και να αναλύσει τις προοπτικές του. Δε στηρίζουμε ανέφικτους στόχους, αλλά ούτε και στερούμε τη δυνατότητα της προσπάθειας.

     

  • Φροντίζουμε το περιβάλλον μελέτης να είναι ήρεμο. Δεν αποφασίζουμε ραγδαίες αλλαγές στο έτος των εξετάσεων (διαζύγια, μετακομίσεις, ανακαινίσεις κλπ). Ο διαγωνιζόμενος χρειάζεται σταθερό τρόπο ζωής, που να μην εντείνει το άγχος του.

     

  • Απαλλάσσουμε τον έφηβο από τις δικές μας προσδοκίες. Κανείς δεν μπορεί να είναι η συνέχειά μας ή ο καθρέφτης που θα προβάλλουμε κάθε δική μας ανεκπλήρωτη επιθυμία.

     

  • Απευθυνόμαστε σε ειδικούς που θα βοηθήσουν τον έφηβο να επιλέξει κατεύθυνση σύμφωνα με το δυναμικό, το χαρακτήρα, την προσωπικότητα και τα θέλω του. Έτσι ο στόχος του θα είναι απόλυτα προσωπικός και ο κόπος για να τον κατακτήσει θα αποκτήσει ουσιαστική βαρύτητα.

     

  • Σε περίπτωση αποτυχίας, στηρίζουμε τον έφηβο να αποφασίσει κάποιο από τα εναλλακτικά σενάρια που διακριτικά θα του έχουμε παρουσιάσει εξαρχής.

     

  • Δε χρησιμοποιούμε πρώτο πληθυντικό πρόσωπο ποτέ!Πρωταγωνιστής σε αυτήν τη δύσκολη περίοδο είναι το παιδί και όχι οι γονείς. Λέγοντας “διαβάζουμε”, δε μοιραζόμαστε το φορτίο της μελέτης, αλλά αντίθετα επιφορτίζουμε το παιδί μας με την ευθύνη να επιτύχει για εμάς και όχι για τον εαυτό του.

     

Οι Πανελλήνιες είναι πραγματικά μία δοκιμασία, αλλά το πιο κρίσιμο είναι να βγει ο μαθητής αλώβητος από αυτήν. Το οικογενειακό περιβάλλον διατηρώντας υποστηρικτική και διακριτική στάση, μπορεί να ωφελήσει το παιδί να αισθανθεί σιγουριά και να αντιμετωπίσει με αυτοπεποίθηση τις εξετάσεις. Διαχειριζόμαστε το άγχος και σκεφτόμαστε αισιόδοξα. Η θετική ψυχολογία, είναι πάντα μία καλή αρχή για να διαχειριστούμε κάθε δυσκολία.

 



Ποια είναι η δική σου ερώτηση / σχόλιο;

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>