Από την Ιπποκράτεια Ιατρική στη Σοφοθεραπεία σήμερα

Φεβρουαρίου 21, 2014

4ο Therapy Planet Festival 

Κυριακή 23 Φεβρουαρίου

Ομιλία στην Κατηγορία: Ψυχοθεραπεία – Συμβουλευτική

“Από την Ιπποκράτεια Ιατρική στη Σοφοθεραπεία σήμερα”

‘Ωρα: 10:30 – 11:10

Ομιλητής: Ιωάννης (Ίων) ΜΙΧ. Καρακώστας, Συγγραφέας και στοχαστής  με νομική, φιλοσοφική και πολιτική παιδεία, Πρώην καθηγητής του Ποινικού και Αστυνομικού  δικαίου, Πρώην βουλευτής στη Βουλή των Ελλήνων

Συνοπτική Παρουσίαση:

1. Οι μέθοδοι της ιατρικής

α) Ιπποκράτεια ιατρική (προληπτική)                             

β) Χημική ιατρική (κατασταλτική)                                   

γ) Μοριακή Βιολογία  (συστημική)     

δ) Νέο-Ιπποκράτεια ιατρική (φυσιοθεραπεία)

ε) Εφαρμοσμένη σοφοθεραπευτική (προληπτική)

α) Η ιατρική του Ιπποκράτη είχε ως στόχο να θεραπεύει την αιτία και όχι το σύμπτωμα. Για κάθε άνθρωπο κύριο ρόλο διαδραματίζει η υγιεινή κατάσταση του οργανισμού του. Για τον Ιπποκράτη, η υγεία του ανθρώπου εξαρτάται από την υγιεινή διατροφή και τον φυσικό τρόπο ζωής. Η Ιπποκράτεια ιατρική έρχεται σε αντίθεση με τη σημερινή κατασταλτική χημική ιατρική και τη μοριακή βιολογία. Κατά τον  Ιπποκράτη: «Κάλλιον το προλαμβάνειν ή το θεραπεύειν».          

Με βάση τη συμβουλή του Ιπποκράτη: «Κάλλιον το προλαμβάνειν ή το θεραπεύειν», η  σύγχρονη φιλοσοφία προχώρησε σε μια καινούργια αντίληψη και νοοτροπία, διότι, σήμερα, στη Χώρα του Ιπποκράτη και των μεγάλων αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων, κυριαρχεί στην ιατρική τέχνη – επιστήμη- φιλοσοφία, αντί το προλαμβάνειν, το αναποτελεσματικό καταστέλλειν.  Η νέα αντίληψη για την προληπτική αντιμετώπιση και θεραπεία των ασθενειών είναι η σύγχρονη μέθοδος της Εφαρμοσμένης σοφοθεραπευτικής, που για την Ελλάδα  έκανε την εμφάνισή της στις αρχές του 21ου αιώνα. Σύμφωνα με τις αρχές της Εφαρμοσμένης σοφοθεραπευτικής,  η αιτία όλων των νόσων εδράζεται στο ηγεμονικό Κέντρο του  Εγκεφάλου, το Νου. Ο Νους ασθενεί και όχι η ψυχή. Ο Νους ασθενεί, διότι βομβαρδίζεται συνεχώς από τα ατομικά, οικογενειακά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά βιώματα και προβλήματα του σημερινού ανθρώπου, τα οποία προσβάλλουν τα Εγκεφαλικά του κύτταρα και αποτελούν τη γενεσιουργό αιτία όλων των ασθενειών  από τις οποίες  προσβάλλεται το ανθρώπινο σώμα, εάν και εφόσον  δεν έχει τη φιλοσοφική γνώση να αντιδρά το ανοσοποιητικό του σύστημα  και να αμύνεται απέναντι  στην  επίδραση ιδεών, αντιλήψεων και νοοτροπιών, που του καταστρέφουν το Κέντρο της σκέψης του, που είναι ο Νους.

2. Η φιλοσοφία προστατεύει την υγεία του ανθρώπου.                  

 Η σοφία των σοφών (= αυτών που κατέχουν τη γνώση) και των φιλοσόφων (= αυτών που έχουν τον  έρωτα για  τη  γνώση)  είναι  το φάρμακο, με το οποίο θεραπεύονται όλες οι παθογόνοι αιτίες που προσβάλλουν τα πνευματικά κύτταρα του εγκεφάλου και το οποίο ενδυναμώνει τις αντιστάσεις  απέναντι στους  βομβαρδισμούς που δέχεται το Κέντρο αυτού, ο Νους. Όλες  οι αρρώστιες οφείλονται στην αρρώστια του Νου μας, του μυαλού  μας. Το αδύνατο να αντισταθεί μυαλό μας έχει σαν επακόλουθο να υπόκειται στις  συνέπειες όλων εκείνων των νοσογόνων αιτίων που προσβάλλουν τα  διάφορα όργανα του σώματος. Όλες  οι  αρρώστιες  του ανθρώπου  μπορούν  να  θεραπεύονται προληπτικά με τη σοφοθεραπευτική μέθοδο.  

Το φιλοσοφικό αξίωμα: “Νους υγιής εν σώματι υγιεί”, σημαίνει ότι: Ο Νους είναι υγιής σε σώμα  υγιές και το αντίστροφο  το σώμα είναι υγιές σε Νου υγιή.  Επίσης, οι αρχαίοι Έλληνες είχαν αναγάγει τη φιλοσοφία και τη φιλοκαλία σε καθημερινή βιωματική    τους, όπως αναφέρει ο Θουκυδίδης στον “Επιτάφιο Λόγο” του Περικλή: «Φιλοκαλούμεν  τε  γάρ  μετ΄ ευτελείας  και φιλοσοφούμεν άνευ μαθακότητας».  Σήμερα, χρειάζεται να φωτίσουμε την  υπνωτισμένη συνείδησή μας, απ’  όλες τις  κατεστημένες αντιλήψεις που μας κληροδότησαν οι αιώνες, να την βγάλουμε από την πνευματικό λήθαργο και  να  την  οδηγήσουμε στο φως της “πραγματικά  πραγματικής”  αλήθειας.  Αν η συνείδησή μας φωτίζεται με τη σοφία των σοφών και των φιλοσόφων, τότε οι άνθρωποι αποκτούν συνείδηση του  εαυτού τους για τον εαυτό τους και υπερσυνείδηση του   εαυτού  τους για  τον  κόσμο, για την ανθρωπότητα. Σήμερα, ο άνθρωπος είναι,  πρώτα εγκεφαλικά και ύστερα σωματικά, άρρωστος. Όλες οι λεγόμενες ψυχικές  ασθένειες, που  είναι  αποτέλεσμα  ενός  διάτρητου πολιτισμού  από τους πολέμους  και τα συμφέροντα  της άπληστης οικονομικής, πολιτικής και θρησκευτικής παγκόσμιας ολιγαρχίας, δεν είναι ψυχικές, αλλά ασθένειες της  σκέψης, της  διάνοιας, όπως τέτοιες  είναι η οργή, ο  φόβος, η λύπη, ο φθόνος,  η φιλοδοξία, η κοιλιοδουλία, η αρχομανία, η απληστία, η φτώχεια, η πείνα,  η δίψα, η δυστυχία, που όλες αυτές και πολλές άλλες προσβάλλουν  άμεσα τα κύτταρα του εγκεφάλου του ανθρώπου και οδηγούν σε άλλες πιο βλαβερές καταστάσεις, που σταδιακά μετουσιώνονται σε  σωματικές  ασθένειες, όπως  σχιζοφρένεια, ολιγοφρένεια, επιληψία (σεληνιασμός), κατάθλιψη, παράνοια, κ.λ.π, οι οποίες δεν θεραπεύονται με ψυχοφάρμακα ή άλλες μεθόδους ψυχοθεραπείας,  αλλά μέσα  από τη διαδικασία της εφαρμοσμένης  μεθόδου της  σοφοθεραπευτικής. Στην αρχαιότητα η ψυχιατρική ήταν κλάδος της φιλοσοφίας. Τόσο, κατά τον μεγάλο  γιατρό Ιπποκράτη, όσο  και κατά τον Πλάτωνα, στον «Τίμαιο»: «Το καλύτερο  φάρμακο της  υγείας  είναι η φιλοσοφία σε  συνδυασμό με  την ιατρική και όχι μόνο η στείρα  ιατρική».   Σήμερα,  αντικείμενο θεραπείας δεν είναι η ψυχή, αλλά  ο Νους,   που  είναι το κέντρο της σκέψης, της  διάνοιας, του πνεύματος, το οποίο βομβαρδίζεται από  διάφορες  ιδέες  που προκαλούν τις πνευματικές και  όχι τις ψυχικές, νόσους. Η  ψυχή  δεν  μπορεί να αποτελεί  αντικείμενο  επιστημονικής  έρευνας  και, ως  εκ  τούτου, όσοι ασχολήθηκαν επιστημονικά με την έρευνα της ψυχής έπεσαν σε πλάνη, ίσως και λόγω των θρησκευτικών περί ψυχής δοξασιών, που κατά  καιρούς επικράτησαν.

3. Γέννηση της σοφοθεραπευτικής

 Η  σοφοθεραπευτική  γεννήθηκε πρόσφατα  και   είναι  μια  νέα  κίνηση  αξιοποίησης  της φιλοσοφίας  στην πράξη, που  άρχισε  από την  Αγγλία  και επεκτάθηκε  στην Αμερική. Έτσι, οι  Άγγλοι, (Τιμ Λεμπόν, Ντέϊβιντ Άρνο κ.ά φιλοσοφικοί σύμβουλοι), αντί της ψυχοθεραπείας στρέφονται, τώρα, στη σοφοθεραπεία.  Το  ερώτημα που  απασχόλησε τη νέα αυτή τάση  είναι: Μπορούν  οι μεγάλοι φιλόσοφοι  να  βοηθήσουν  τους  ανθρώπους  να ξεπεράσουν  τα   εσωτερικά τους  προβλήματα; Η απάντηση  στο ερώτημα αυτό είναι θετική. Μετά την Αναλυτική φιλοσοφία ακολουθεί, στα μέσα του 1980, η εφαρμοσμένη ηθική  και φιλοσοφική  συμβουλευτική, η οποία  εισάγει  και προωθεί την πρακτική φιλοσοφία. Στην Αμερική  ο Γκέρτ Αχεμπαχ ξεκίνησε το 1981 την εφαρμογή της φιλοσοφικής  συμβουλευτικής  και ακολούθως  ο καθηγητής της φιλοσοφίας  στο City College της  Νέας  Υόρκης Λου Μαρίνοφ,  ο  οποίος  ασκεί  επαγγελματικά  τη φιλοσοφική συμβουλευτική,  εκδίδοντας  το  βιβλίο του: “ΠΛΑΤΩΝΑΣ, ΟΧΙ ΠΡΟΖΑΚ!”! -Η εφαρμογή της φιλοσοφίας  στα καθημερινά προβλήματα”, το  οποίο  εκδόθηκε στην Ελλάδα από τις εκδόσεις .Α. Α. Λιβάνη.

Η Εφαρμοσμένη Σοφοθεραπευτική εισάχθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα στις αρχές του 21ου αιώνα και αναπτύχθηκε αναλυτικά  από το συγγραφέα στοχαστή Ιωάννη Καρακώστα με τη συγγραφή σχετικών  βιβλίων, όπως είναι το πρόσφατα επανεκδοθέν «ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΛΌΓΟΥ- Αμφικτυονική φιλοσοφία και Εφαρμοσμένη σοφοθεραπευτική». Ο συγγραφέας εισηγητής και στοχαστής της Εφαρμοσμένης σοφοθεραπευτικής,  προτείνει την άμεση εφαρμογή της εν λόγω νέας μεθόδου προληπτικής σοφοθεραπείας στην Ελλάδα,  δίδοντας μάλιστα ευρύτερη και διαφορετική διάσταση στη Νέα αυτή   σκέψη και τάση απ’ ό,τι εφαρμόζεται στην  Αγγλία και στην Αμερική από τους «φιλοσοφικούς συμβούλους» σε ατομικό μόνο επίπεδο, ενώ εισηγείται και προτείνει την εφαρμογή, πέρα από το ατομικό και σε  Γενικό επίπεδο.

4. Τι είναι η σοφοθεραπευτική;

Σοφοθεραπευτική είναι η ορθή και προληπτική θεραπεία της ανθρώπινης σκέψης,  δηλαδή του Νου (κ. του μυαλού),  που επιτυγχάνεται με την δια βίου διδαχή, σπουδή, μελέτη και μάθηση της σοφίας των σοφών ανθρώπων και ιδιαίτερα με τη σοφία των σοφών και φιλοσόφων της αρχαίας Ελλάδας.

  ι. Αντικείμενο  της σοφοθεραπευτικής Αντικείμενο διδαχής  της σοφοθεραπευτικής είναι το Έλλογον της ανθρώπινης ύπαρξης και δη ο Νους και όχι η Ψυχή. Ο Νους είναι το ηγεμονικό κέντρο του Εγκεφάλου,  που κατευθύνει όλο το σύστημα, ενώ η ψυχή, ως  αναπνοή (εισπνοή- εκπνοή) είναι το αυτόματο υποσύστημα, που φροντίζει ν’ αναπνέουμε, χωρίς να το σκεπτόμαστε. Άρα, η ψυχή είναι οργανικό στοιχείο της φύσης που λειτουργεί  ανεξάρτητα από τη σκέψη. Κατά το Σωκράτη προς τον Πρώταρχο, στο έργο τού Πλάτωνα «Φίληβος»:  «Το ανθρώπινο σώμα έχει ψυχή την οποία παίρνει από το έμψυχο σώμα του Σύμπαντος, που έχει τα ίδια συστατικά».

 ιι. Παράγοντες που προκαλούν τις αιτίες των ασθενειών

 α) Οι θρησκόληπτες αντιλήψεις που βομβαρδίζουν τη σκέψη. β) Οι φιλοπόλεμες ιδέες και αντιλήψεις. γ) Η άνιση και άδικη κατανομή  του πλούτου (πείνα, φτώχεια, ανεργία, ανασφάλεια, εξαθλίωση κ.λπ.)  δ) Η, εκτός ιατρικής συνταγής, χρήση ναρκωτικών ουσιών. Ο δρόμος της  χρήσης δεν έχει επιστροφή.

 ιιι. Τι είναι ο Εγκέφαλος;

 Ο Εγκέφαλος  είναι  η  έδρα  του Νου, του Λόγου της σκέψης, της κρίσης, των αποφάσεων, της μνήμης, της προσωπικότητας.

ιv. Ο περί ψυχής λόγος – Τι είναι  ψυχή;

 ΤΕΧΝΙΚΕΣ  ΤΗΣ ΣΟΦΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗΣ

α) ΣΕ  ΑΤΟΜΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ: Με  τις συμβουλές  του φιλοσοφικού συμβούλου».                                                                                                

β) ΣΕ  ΓΕΝΙΚΟ  ΕΠΙΠΕΔΟ: Με τη λειτουργία Σχολών Εφαρμοσμένης σοφοθεραπευτικής καθώς  και  σεμιναρίων  για την ευρεία επιμόρφωση της  κοινωνίας.   

v.  Σε  ατομικό  επίπεδο – Τι είναι ο φιλοσοφικός σύμβουλος;

v ι. Σε  Γενικό επίπεδο- Σχολή Εφαρμοσμένης σοφοθεραπευτικής

5. Τι είναι συνείδηση;

ι.  Παράγοντες  που διαμορφώνουν τη συνείδηση.

 α) Από  τα βιώματα της ατομικής ζωής.                                                                                

 β) Από τα βιώματά του στο οικογενειακό περιβάλλον.

 γ) Από τη δομή της κοινωνίας στην  οποία ζει.

ιι. Τα επίπεδα που διαμορφώνουν τη συνείδειση

ιιι.  Η Αξία της σοφοθεραπευτικής

6 . Γνωρίστε και συμβιώστε με τους φιλοσόφους

Σύντομο Βιογραφικό:

Ιωάννης (Ίων) ΜΙΧ. Καρακώστας είναι συγγραφέας και στοχαστής  με νομική, φιλοσοφική και πολιτική παιδεία. Σπούδασε: 1) Νομικά στο πανεπιστήμιο Αθηνών και,  με το Π.Δ 28-12-1974 (Φ.Ε.Κ 534/ 3012-1974), διορίστηκε δικηγόρος στο Πρωτοδικείο Αθηνών. 2) Πραγματοποίησε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο Μετεκπαιδευτικό Κέντρο Δημοσιολογικών Σπουδών και Ερευνών Αθηνών, όπου  σπούδασε φιλοσοφία, δημοσιογραφία, δημοσιολογία, και πολιτικές  επιστήμες. Επίσης, παρακολούθησε μαθήματα κοινωνιολογίας, εγκληματολογίας  και ψυχολογίας.  3) Εξειδικεύτηκε  στη ΣΕΛΕΤΕ πάνω σε προγράμματα  Διδασκαλίας  για καθηγεσία σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι).  4)  Διατέλεσε καθηγητής του Ποινικού και Αστυνομικού  δικαίου   σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, εκδίδοντας σχετικά συγγράμματα  για τους σπουδαστές. 5) Φοίτησε  στα φροντιστήρια  ξένων  γλωσσών  «ΟΜΗΡΟΣ»  απ’ όπου  πήρε πτυχίο εκμάθησης της Αγγλικής γλώσσας. 6) Υπήρξε  Δημοτικός σύμβουλος στο Δήμο Αθηναίων.  7) Διατέλεσε βουλευτής στη Βουλή των Ελλήνων, (1996-2000). 8)  Είναι  μέλος   της “Ένωσης Αιτωλοακαρνάνων Λογοτεχνών” και μέλος της «Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών».  8) Είναι στοχαστής, εισηγητής και συγγραφέας ι) της Αμφικτυονικής φιλοσοφίας και της Εφαρμοσμένης Σοφοθεραπευτικής ιι) της «Άμεσης Περιφερειακής Δημοκρατίας.   Μέχρι το  2013,    έχουν εκδοθεί και  κυκλοφορήσει τριάντα πέντε  (35)  βιβλία  του φιλοσοφικά, νομικά, πολιτικά, λογοτεχνικά, θεατρικά, ποιητικά κ.λ.π. 9)  Πραγματοποιεί ομιλίες και διαλέξεις  φιλοσοφικού και πολιτικού περιεχομένου.

 

 

About Author



Ποια είναι η δική σου ερώτηση / σχόλιο;

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

X Αν θέλετε κάντε Like στη σελίδα μας στο Facebook