Στρες και έλλειψη ενέργειας: Επιλέξτε το “αγχολυτικό” που σας ταιριάζει

Φεβρουαρίου 20, 2013

Γράφει η Νίκη – Αικατερίνη Μπαρπαγιάννη, Κλινική Ψυχολόγος

Photo from mindpetals.com

«Γυρίζω από τη δουλειά και πάω κατευθείαν στον καναπέ. Με το laptop αγκαλιά σπαταλώ ώρες στο internet. Δεν έχω την ίδια όρεξη να κάνω όσα αγαπούσα παλιά. Να πάω μια βόλτα… Ενώ νιώθω εξαντλημένος, δε με πιάνει ύπνος. Σκέφτομαι συνεχώς όσα έχω να κάνω. Και το χειρότερο; Δε «βγάζω» δουλειά. Λες και δε μου χει μείνει στάλα ενέργεια…»

Δεν έχει σημασία ποιος είπε αυτά τα λόγια. Όλο και περισσότεροι αισθάνονται έτσι. Έχετε αναλογιστεί όμως ότι πίσω από την έλλειψη ενέργειας μπορεί να κρύβεται το στρες;

Κατά τον Lazarus το στρες προκαλείται μέσω διαδικασιών αλληλεπίδρασης μεταξύ του ατόμου και του περιβάλλοντός του. Όταν ένα άτομο νιώθει ότι οι προσωπικές του ικανότητες και δυνάμεις δεν επαρκούν να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις του περιβάλλοντός του, αρχίζει να βιώνει έντονο στρες. Η ύπαρξη στρεσογόνων ερεθισμάτων κινητοποιούν τον εγκέφαλο και έτσι το άτομο βιώνει το συναίσθημα του άγχους. Το άγχος είναι ασαφές συναίσθημα που εκδηλώνεται με φόβο, ένταση, ανησυχία. Συνηθέστερα συνοδεύεται από πλειάδα σωματικών συμπτωμάτων.

Σε καταστάσεις έντονου στρες, ο άνθρωπος που απειλείται υιοθετεί είτε αντίδραση πάλης, ή φυγής, είτε αυτή του παγώματος (fight or flight or freeze). Το αίσθημα στασιμότητας και εξάντλησης στη ζωή σημαίνει ότι επιλέξαμε το πάγωμα, παρότι μη ενδεδειγμένο στην παρούσα κατάσταση.

8 χρήσιμες συμβουλές για να αντιμετωπίσουμε το καθημερινό στρες:

1. Ανακαλύψτε την πηγή του στρες. Δώστε χρόνο στον εαυτό σας να αναλογιστεί τι είναι εκείνο που τον δυσαρεστεί και τον αγχώνει περισσότερο. Αναγνωρίζοντας τις αιτίες που δημιούργησαν προβληματικές καταστάσεις, θα μπορέσουμε να τις επεξεργαστούμε και να αναπτύξουμε αποτελεσματικότερες στρατηγικές αντιμετώπισης, εκτονώνοντας το άγχος.

2. Οργανωθείτε… ρεαλιστικά! Ιεραρχήστε τις προτεραιότητές σας για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και δώστε στο καθετί την ανάλογη βαρύτητα. Π.χ. Προέχει η εργασιακή επιτυχία ή η υγιής προσωπική/οικογενειακή ζωή; Συνήθως η εγκαθίδρυση μιας «ρουτίνας» που περιλαμβάνει ισορροπημένη παρουσία εργασίας, κοινωνικοποίησης και ανάπαυλας βελτιώνει τη διάθεση. Καταρτίστε ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα όσων αναλαμβάνετε και μην υπερεκτιμάτε τις ικανότητές σας λαμβάνοντας ευθύνες που δεν σας αντιστοιχούν. Μάθετε να λέτε όχι σε ότι σας ξεπερνά, μην το εκλαμβάνετε σαν αποτυχία.

3. Κάντε συχνά ό,τι σας ευχαριστεί. Θυμηθείτε δραστηριότητες που συνηθίζατε να αντλείτε ικανοποίηση, ανακαλύψτε καινούριες. Ίσως είναι κάτι απλό, όπως να κάνετε μια βόλτα στον ήλιο, να δείτε μια θεατρική παράσταση. Ακόμα και αν αφιερώνετε λίγο χρόνο είναι αρκετό για να αποφορτιστείτε και να αναζωογονηθείτε.

4. Χτίστε ένα ουσιώδες υποστηρικτικό δίκτυο ανθρώπων γύρω σας. Το να περιστοιχιζόμαστε από ανθρώπους με τους οποίους μοιραζόμαστε σχέσεις ζωής μας είναι από τα καλύτερα «αγχολυτικά». Η έκφραση των συναισθημάτων μας, το γέλιο και οι δραστηριότητες που κάνουμε μαζί τους συνιστούν αντίδοτο στην ψυχολογική πίεση.

5. Σκεφτείτε θετικότερα. Ο μηρυκασμός και ο αρνητισμός γεννούν περισσότερο άγχος. Υιοθετείστε εναλλακτικές ορθολογικότερες σκέψεις και συμπεριφορές απέναντι στις δυσκολίες.

6. Δείτε τον εαυτό σας ως «όλον». Το στρες αφορά πνεύμα και σώμα. Μην αγνοείται τα μηνύματα που σας δίνει το σώμα σας. Για παράδειγμα, κουράζεστε πιο εύκολα; Έχετε συχνά πονοκεφάλους; Προφανώς υπερβαίνετε τα όριά σας. Ακολουθείστε μια ισορροπημένη διατροφή λαμβάνοντας τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Κοιμηθείτε επαρκώς και γυμναστείτε υιοθετώντας τον τρόπο εκγύμνασης που σας ταιριάζει.

7. Ξεκουράστε το νου. Μέσω του διαλογισμού το μυαλό αδειάζει από σκέψεις, επιτυγχάνεται καλύτερη συγκέντρωση, το σώμα χαλαρώνει, τα αρνητικά συναισθήματα ελέγχονται και κατακτάμε εσωτερική γαλήνη και ευεξία.

8. Ζητήστε βοήθεια. Αν έχει κλονιστεί η καθημερινή λειτουργικότητά σας με τρόπο που δε μπορείτε να βρείτε λύση μόνοι, μη διστάσετε να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό. Σήμερα υπάρχουν οι κατάλληλες ψυχοθεραπευτικές μέθοδοι για την αντιμετώπιση των αγχωδών διαταραχών.

Λένε ότι το στρες (stress) έχει τις ρίζες του στη λατινική λέξη stringere, που σημαίνει σφίγγω, ενώ το άγχος προέρχεται από το αρχαιοελληνικό ρήμα άγχω, δηλαδή πνίγω. Είναι δική μας απόφαση να αποτινάξουμε ό, τι μας δεσμεύει και μας καταπνίγει και να ξαναβρούμε την χαμένη ενέργεια και ζωντάνια μας!

 

Ενδεικτική βιβλιογραφία: Βάρβογλη Λ., Η νευροψυχολογία του στρες στην καθημερινή ζωή, Καστανιώτης, 2006.



Ποια είναι η δική σου ερώτηση / σχόλιο;

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

X Αν θέλετε κάντε Like στη σελίδα μας στο Facebook